Diberdayakan oleh Blogger.

Peluang Bisnis Potensial Yang Minim Persaingan

Advertisemen
Peluang Bisnis Potensial Minim Saingan - Sebuah perniagaan alangkah baiknya minim dengan pesaing, hal tersebut merupakan salah satu faktor penting berkembangnya suatu perniagaan. Tentu kita mengetahui jika perniagaan yang berpotensi dengan minimum persaingan lebih baik dari pada perniagaan yang berpotensi yang banyak pesaing. Yang perlu di elakkan tentu perniagaan yang tidak berpotensi baik ramai pesaing mahupun minim pesaing.

Memang jika kita melihat saat ini, perniagaan yang berpotensi pasti ramai dengan pesaing, sebut saja usaha kuliner, siapa sih yang tidak tahu dengan ramainya persaingan usaha yang satu ini. Perniagaan yang berpotensi yang ramai lain tentu saja di bidang sandang yakni pakaian, kerana ini juga keperluan pokok bagi kita sehingga masuk dalam kategori paling di perlukan.

peluang-bisnis-potensial-yang-minim-persaingan

Intinya saat ini mencari model usaha dan perniagaan yang berpotensi dengan minimum persaingan sangat sukar, penyelesaiannya tentu dengan membuat pembaharuan dari model perniagaan yang ada, di mana kita boleh menambah kesan atau hal yang berbeza dari pesaing yang lain. Hal ini bertujuan agar produk yang kita tawarkan lebih menonjol dan menjadi pilihan utama ramai orang.

Di tengah padatnya dunia perniagaan ini ternyata juga boleh menambah skill kita dalam berniaga, setiap hari ada saja pengalaman baru yang kita dapatkan, kerana jika kita berniaga mesti mau menerima segala konsekuensinya mulai dari kerugian, kegagalan, kritikan, cadangan dan lain sebagainya. Kerana secara tidak langsung hal tersebut merupakan pengalaman yang berharga yang boleh berguna di masa yang akan datang.

Lantas usaha apa yang sesuai pada masa ini? tentu hal tersebut harus di putuskan dengan menjawab beberapa soalan, mulai dari seberapa di perlukan produk yang kita tawarkan ?, bagaimana pasaran produk di daerah tersebut ?, berapa julat keuntungan yang di dapatkan? bagaimana persaingannya? cukup tidak modalnya? dan masih banyak soalan lain yang hampir semuanya menjurus ke dalam analisa usaha. Maka dari itu analisa usaha sangat penting sebelum memulakan usaha.

Berikut ini penulis mempunyai beberapa jenis contoh usaha yang berpotensi minimum persaingan, ya boleh di katakan minim kerana di daerah penulis sendiri perniagaan ini sangat jarang di temui, mungkin berbeza dengan daerah pembaca. Langsung saja sima baik-baik ulasannya di bawah ini.

Peluang Bisnis Potensial Yang Minim Persaingan

1. Salon Muslimah
Usaha salon atau rumah kecantikan boleh di katakan banyak sekali, mulai dari bandar besar sampai di desa-desa. Salon merupakan tempat solek baik itu untuk memotong rambut, vitamin rambut, sewa busana perkahwinan dan lain sebagainya. Namun apakah anda tahu jika salon-salon ini rata-rata menerima semua kalangan dengan jenis kelamin yang berbeza, mulai dari wanita, lelaki bahkan sampai anak-anak. Sepatutnya perkara tersebut tidak boleh tejadi kerana aurat wanita akan mudah telihat oleh lelaki, belum lagi jika pelanggan lelaki di bekalkan oleh pekerja wanita, akan tejadi banyak masalah yang berlaku dari segi agama.

Bagi wanita yang biasa pendedahan aurat mungkin perkara tersebut adalah lumrah dan biasa saja, namun bagi wanita yang berjilbab syar'i (sesuai tuntunan agama)

tentu tidak ingin pergi ke kedai tersebut, pergi pun mungkin kerana terpaksa kerana jika pergi ke kedai lain percuma, rata-rata juga mempunyai sistem yang sama.

Maka dari itu salon muslimah sangat sesuai untuk di jalankan pada masa ini memandangkan kesedaran wanita akan hijab syar'i semakin tinggi. Salon ini nantinya tentu berjalan di atas tuntunan agama, yang mana tidak boleh ada hal terlarang di dalamnya. Yang mana meliputi:
- Pekerja Harus Wanita
- Bilik potong rambut tertutup agar aurat tidak terlihat orang lain.
- Hanya menerima wanita. Jika anak laki-laki yang belum baligh tidak masalah.
- Menjauhi hal-hal yang di larang agama seperti sulam kening dan lain sebagainya.

Bagaimana? tertarik dengan syarat yang ada di atas, memang telihat ribet. Namun jika kesedaran muslimah di kawasan anda cukup tinggi, tidak menutup kemungkinan usaha ini boleh berjaya besar.

2. Salon Khusus Bayi dan Kanak-kanak
Salon khusus bayi dan kanak-kanak juga sangat jarang kita dapati, mungkin masih awam di telinga kita. Jika kita melihat keadaan yang ada, salon ini sangat-sangat berpotensi. Kita tentu tahu jika bayi dan anak-anak sukar sekali di ajak ke kedai atau tukang potong rambut. Sehingga tak jarang orang tua yang memotong rambut anaknya sendiri.

Alasannya tentu anak-anak takut sehingga enggan jika potong rambut di salon umum. Selain itu melihat alat cukur yang tajam dan beraneka ragam, kanak-kanak secara tidak langsung berfikir yang tidak-tidak. Namun jika kedai tersebut khusus untuk bayi dan anak-anak kesannya akan berbeza. Dimana saat anak masuk ke salon yang mereka temui adalah bayi dan kanak-kanak kecil yang sebaya. Reka bentuk salon pun di buat semenarik mungkin dengan nuasa anak-anak. Bahkan ruang tunggunya boleh di sediakan aneka jenis mainan yang menghiburkan. Dengan begitu anak-anak pasti suka di ajak pergi ke salon, boleh jadi setiap bulan pergi ke salon untuk sekadar memotong rambut.

Inilah peluang perniagaan yang berpotensi namun masih sedikit bahkan tidak ada pesaing. Bagaimana, anda berminat?

3. Jual Produk Unik
Yang namanya produk unik itu berbeza dengan produk lain pada umumnya, namun disini produk unik menyangkup semua jenis perniagaan dan usaha, kesan unik disini boleh dari segi barangan, perkhidmatan, tempat usaha, konsep perniagaan dan lain sebagainya. Pada dasarnya jika mempunyai keunikan tersendiri akan menjadi pilihan sendiri di hati pelanggan.

Contoh mudahnya usaha bakso. Usaha bakso ini boleh di katakan usaha yang paling banyak di lakukan di Indonesia. Usaha bakso merupakan usaha yang berpotensi dengan tahap persaingan sangat tinggi. Dengan begitu sangat berpengaruh dengan keuntungan kita nantinya. Namun jika kita menyuguhkan sesuatu yang unik ke dalam usaha ini boleh jadi ini pilihan yang sangat tepat. Misalnya saja dari segi produk yakni masakan yang di jual. Jika pada umumnya bakso menggunakan daging lembu mungkin anda boleh cuba bakso daging domba atau kambing. Boleh juga dengan konsep lain semisal bakso bakar, bakso koya dan bakso lain.

Atau anda ingin membuat usaha bakso dengan ciri pedasnya, yang di labeli dengan nama warung "Bakso Halilintar, Bakso Magma" yang mana menyediakan bakso dengan rasa yang sangat pedas. Ini sangat sesuai bagi pelanggan yang memang menyukai rasa pedas. Pada dasarnya yang di jual disini bukan hanya produk belaka, tetapi juga keunikan yang ada di dalamnya.

Selain bakso tentu banyak sekali usaha lain yang boleh di susupi dengan keunikan, tentu sebagai pelaku usaha anda lebih tahu nilai keuinikan itu sendiri.

Kami rasa cukup sekian yang dapat kami kongsikan kepada pembaca, sebagai penulis kami berharap apa yang kami kongsikan dapat bermanfaat bagi pembaca, ambil manfaatnya, jika ada kesalahan mohon di maafkan. Salam kejayaan untuk kita semua, lakukan apa-apa untuk menjemput rezeki selama itu halal. Terimakasih sudah membaca ulasan Peluang Usaha Menguntungkan Minim Persaingan.
Advertisemen

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments
© Copyright 2017 teukchao - All Rights Reserved - Created By BLAGIOKE Published by FLYTemplate Diberdayakan oleh Blogger