Diberdayakan oleh Blogger.

Peluang Bisnis di Tahun 2017 Prospek Menjanjikan

Advertisemen
Peluang Usaha Menjanjikan Tahun 2017 - Tak terasa kini sudah memasuki tahun 2017 yang mana ekonomi semakin sukar dengan banyaknya persaingan usaha di lapangan. Walaupun begitu kita tidak boleh menyerah begitu saja mengingat tahun-tahun sebelumnya persaingan di dalam dunia usaha memang sudah sangat padat. Di tahun 2017 ini sebenarnya tidak ada perubahan ketara di dalam dunia usaha dan perniagaan, hanya saja perubahan mikro yang terus-menerus seperti majunya teknologi menuntut kita untuk lebih berkembang.

Jika di tahun 2016 sahaja teknologi sudah meliputi hampir semua aspek kehidupan, maka dapat di simpulkan jika di tahun 2017 akan lebih banyak aspek yang di sisipi dengan teknologi. Dengan begitu mau tidak mau kita harus menyesuaikan diri dengan keadaan yang ada, sebagai contoh sahaja, di tahun 2010 mungkin masih sangat jarang transaksi dalam talian, namun di tahun 2016 kita boleh melihat sendiri berapa banyak transaksi yang berlaku. Di tahun 2017 tentu saja boleh lebih berkembang lagi dan lagi.

peluang-bisnis-2017-menjanjikan

Namun jika kita boleh mencari satu model usaha yang laku, tentu akan menjadi modal utama yang bagus bahkan boleh menjadi sebuah trend sendiri. Tentu saja untuk mendapatkan trend positif di dalam dunia usaha bukanlah perkara yang mudah, apalagi bagi pemula. Di Tahun 2017 ini seorang pemula tentu ingin memulakan model perniagaan yang menjanjikan, walaupun pemula sering terhalang dengan permodalan ketika ingin memulakan usaha, belum lagi hubungan dan pengalaman yang boleh di bilang minim.

Di kesempatan kali ini kami akan mengulas beberapa contoh perniagaan dan usaha yang boleh di cuba di tahun 2017, siapa tahu setelah membaca ulasan di bawah anda boleh mendapatkan tambahan ilmu dan inspirasi dalam membina usaha.

Contoh Peluang Bisnis di Tahun 2017 Menjanjikan

1. Perniagaan Online
Perniagaan dalam talian menjadi salah satu perniagaan yang sangat berpotensi di tahun 2017, ini tidak terlepas dari pengguna internet yang terus meningkat. Boleh di katakan perniagaan dalam talian akan menjadi trend di tahun 2017 walaupun tahun-tahun berikutnya. Melihat nilai prospek yang cukup tinggi, rasanya tidak ada salahnya jika mencuba jenis usaha yang satu ini.

Perniagaan dalam talian atau Internet Marketer ini boleh di katakan sebagai perniagaan minimum modal. Ya tentu saja kerana untuk memulakannya kita boleh dengan modal seadanya, selama ada laptop yang tekoneksi dengan internet kita boleh menjalankan perniagaan ini.

Keuntungan jika kita memilii perniagaan online sangat berbeza-beza, seperti boleh di lakukan di mana-mana dan bila-bila masa. Mau kita sudah mandi atau belum, kita boleh bekerja. Bahkan jika usaha itu milik kita sendiri kita boleh bekerja pada bila-bila saja bahkan ketika di atas bilik tidur.

2. Perniagaan Francais (Franchise)
Perniagaan Francais merupakan konsep perniagaan kerjasama yang saat ini cukup berkembang pesat kewujudannya. Sebut sahaja Indomaret dan Alfamart. Mereka merupakan pelaku usaha waralaba tingkat atas dengan omzet berjuta-juta per bulan. Konsep yang di tawarkan oleh perniagaan jenis ini memang sangat membantu banyak pemula yang mempunyai modal tetapi tidak cukup pengalaman dalam mendirikan usaha. Kerana dengan bergabung ke dalam francais tersebut, seorang pemula tidak perlu repot-repot menentukan langkah awal membina usaha, tinggal mendaftar dengan bayaran yang sudah di sepakati maka usaha pun boleh di jalankan dengan cepat.

Usaha ini pun menyasar banyak kalangan, bukan hanya kalangan kaya raya yang mempunyai banyak modal, tetapi juga kalangan menengah ke bawah yang mempunyai modal pas-pasan bahkan di bawah 10 berjuta-juta. Pada masa ini boleh di katakan usaha waralaba sangat berkembang pesat terutama kawasan bandar. Banyak pelaku francais yang menjual produknya di pinggir jalan, terutama daerah yang ramai seperti alun-alun atau balai kota. Umumnya produk tersebut ialah kuliner mulai dari makanan ringan sampai berat, tak lupa aneka minuman dan buah-buahan menjadi menu yang selalu ada di dalam usaha waralaba.

Jika anda tertarik dengan usaha yang satu ini, maka boleh mencuba dengan cara mencari usaha waralaba yang sudah terbukti ramai dan laris. Kami mempunyai beberapa contoh waralaba yang tegolong kejayaan besar, beberapa contohnya adalah.

- Kebab Turki
Francais yang menawarkan makanan sebagai produk jualnya, berdiri sejak tahun 2009 dan mempunyai nama brand yang luas patut di pertimbangkan. Untuk pelaburan di perlukan dana kira-kira 19 juta.

- Monster Ice Blend
Menawarkan produk minuman yang sangat lazat dan di sukai semua kalangan. Sudah berdiri sejak tahun 2012 itu artinya sudah kira-kira 5 tahunan usianya. Sangat terkenal di banyak bandar besar dengan nilai
pelaburan awal kira-kira 7 berjuta-juta, sangat murah namun mempunyai prospek yang berpotensi.

- Copas Ais Blend
Kategori yang sama dengan Monster Ice Blend, cukup berkembang pesat dengan pelaburan awal kira-kira 6.6 juta saja. Berdiri sejak tahun 2013 tentu pengalaman tak perlu di ragukan.

- Tahu Gila
Merupakan francais yang menjual produk olahan tahu, berdiri sejak tahun 2013 dengan nilai pelaburan tejangkau yakni 6.2 juta.

- Nyoklat Super
Francais yang bergantung kepada produk coklat sebagai minuman yang lazat, berdiri sejak 2014 dengan bayaran gabung sebanyak 9.7 juta.

Boleh di bilang francais di atas hanya sebahagian kecil sahaja dari banyaknya usaha waralaba yang berjaya besar, tentu anda boleh mencari tahu sendiri maklumat tentang francais di sekitar bandar anda. Jika memang di bandar anda tidak di dapati francais yang sudah mempunyai nama besar, mungkin anda adalah calon pemiliknya, sila rintis sendiri .... :) Sekadar info tambahan, nilai pelaburan boleh saja berbeza, kerana kadang-kadang harga boleh naik bahkan turun tegantung dasar syarikat .

3. Industri Kreatif
Kreatifitas merupakan modal berharga yang patut di kembangkan, tidak hanya di tahun ini sahaja, sejak tahun lalu bahkan sejak dahulu kala industri kreatif memang menjadi pilihan yang tepat. Ini tidak terlepas dari setiap produknya yang unik dan bernilai jual tinggi. Ada kalanya di tahun 2017 ini kita cuba model perniagaan yang masih jarang di dapati, seperti industri kreatif ini sebagai contoh.

Kerana rata-rata usaha yang bergantung kepada kreativiti pasti mempunyai produk yang berbeza-beza dan berbeza antara yang satu dengan yang lain walaupun sama-sama mengusung konsep industri kreatif. Tentu saja kita harus mencari suatu produk baru yang kiranya laku keras di pasaran, yang mana nantinya produk tersebut menjadi salah satu produk yang sukar di buat atau di tirukan oleh orang lain.

Pada masa ini industri kreatif tidak harus di mulai dengan modal besar, kerana banyak sekali usaha kreatif ini yang menggunakan bahan mentah yang murah meriah lalu di olah menjadi produk dengan nilai jual yang tinggi. Dengan mengurangkan kos pembelian bahan mentah tentu kita boleh mendapatkan keuntungan yang lebih besar. Pelbagai barangan yang di bentuk dari kreatifitas sangatlah banyak, mulai dari kerajinan, aksesori, hiasan rumah, hiasan perabot, barangan elektronik dan lain sebagainya. Pokoknya bagaimana kita boleh mengembangkan kreatifitas yang ada.

4. Usaha Bidang Jasa
Usaha bidang perkhidmatan terus di perlukan bahkan boleh di katakan setiap tahunnya terus meningkat. Usaha bidang jasa ditahun 2017 ini boleh di katakan gampang-gampang susah, namun dari segi modal, usaha bidang perkhidmatan ini kebanyakan tidak di perlukan modal yang banyak, bahkan boleh di katakan tanpa modal selama kita membuka usaha jasa kecil-kecilan seperti potong rambut sederhana. Di tahun 2017 ini usaha bidang perkhidmatan terus berada dalam trend positif. Ini kerana keperluan masyarakat yang meningkat akan keperluan perkhidmatan itu sendiri menuntut tersedianya pengusaha yang menawarkan perkhidmatan mengikut keperluan.

Yang mungkin sekarang ramai adalah usaha jasa penghantaran barangan, ini tidak terlepas daripada pola membeli-belah dalam talian yang cukup besar kuantiti kebelakangan ini. Ada lagi perkhidmatan pembaikan telefon pintar / servise barangan elektronik yang terus meningkat berkat semakin majunya teknologi.

Lantas adakah usaha jasa di bidang lain selain kedua-dua bidang di atas yang menjanjikan? jawapannya tentu saja masih banyak. Kerana usaha di bidang jasa saat ini sudah masuk hampir ke semua aspek, bahkan dahulu jasa kebersihan jarang di temui, namun saat ini boleh di katakan sudah banyak yang menjalankannya. Oke beberapa usaha jasa tersebut adalah:

1. Cuci Motor
Usaha yang satu ini sangat sesuai di jalankan di tahun 2017 memandangkan semakin banyaknya pengguna motor di Indonesia. Dengan kesibukkan yang meningkat tak hairan jika ramai yang bergantung kepada perkhidmatan yang satu ini. Dengan modal yang boleh di sesuaikan, tentu usaha jasa cuci motor menjadi pilihan yang patut di perhitungkan.

2. Jasa Laundry
Usaha yang satu ini tidak ada salahnya di cuba, saat ini banyak orang yang tidak mempunyai cukup waktu luang sekadar untuk mencuci pakaian. Sehingga menyerahkan urusan mencuci di usaha jasa dobi. Jangankan di bandar besar, di desa saja usaha dobi juga di perlukan dan mempunyai prospek yang cemerlang.

3. Percetakan
Usaha percetakan atau banyak orang yang menyebutnya dengan advertising sangat pas di jalankan pada masa ini, kerana melihat teknologi yang semakin berkembang banyak orang yang meninggalkan cara manual dan menggunakan cara cepat seperti digital printing. Usaha yang satu ini tegolong usaha dengan modal yang berbeza-beza, namun melihat harga pencetak yang mahal tentu masuk dalam jajaran usaha modal sedang hingga besar.

Itulah beberapa perniagaan yang patut di cuba di tahun 2017, di luar perniagaan di atas tentu masih banyak jenis perniagaan dan usaha lain yang menjanjikan bahkan lebih menjanjikan dari perniagaan di atas. Pada dasarnya jika kita ingin masuk ke ranah perniagaan, kita harus pintar-pintar mencari peluang, tak lupa diiringi dengan doa, Insha Allah semua akan berjalan sesuai harapan kita. Cukup sekian semoga informasi Peluang Bisnis Tahun 2017 Menjanjikan bermanfaat untuk kita semua.
Advertisemen

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments
© Copyright 2017 teukchao - All Rights Reserved - Created By BLAGIOKE Published by FLYTemplate Diberdayakan oleh Blogger